دستگاه های حفاظتی و نظارتی

سیستم های حفاظتی و نظارتی؛ بخش دوم: دوربین های مدار بسته CCTV

سیستم های حفاظتی و نظارتی؛ بخش دوم: دوربین های مدار بسته CCTV

امروزه برقراری امنیت در محیط یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع برای نهادهای امنیتی (به طور مثال مکان های نظامی و یا ساخت محصولات هسته ای و فضایی، مکان های اداری با اهمیت حفاظتی بالا) بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. همچنین، محیط های تجاری برای جلوگیری از تخلفات باید از امکانات لازم برای حفظ امنیت در محیط استفاده کنند. دوربین مداربسته یکی از مهمترین امکاناتی است که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد، حتی امروزه اکثر مکان های مسکونی برای ضریب امنیت بیشتر از این محصولات استفاده می کنند. میزان کارایی این محصولات بسیار بالاست و تمامی کسانی که می خواهند امنیت کامل را در محیط برقرار نمایند از این محصول استفاده می کنند. اگر شما نیز تمایل دارید که از دوربین مداربسته در محیط اطراف خود استفاده کنید، باید با ویژگی های این محصول آشنایی کامل داشته باشید و این چیزی است که قصد داریم در ادامه این مقاله به آن بپردازیم!


تاریخچه دوربین مداربسته

قبل از آنکه بخواهیم در مورد ویژگی های این محصول صحبت کنیم، شاید برای شما جالب باشد که در مورد تاریخچه استفاده از این دوربین بدانید. این محصول اولین بار و در سال 1942 در ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان ارتش آلمان در حال بررسی برنامه های موشکی خود بود و می خواست امنیت را به طور کامل در محیط برقرار کند. سپس این محصول در سال 1949 با نام تجاری وریکون در آمریکا به بازار عرضه شد و پس از آن استفاده از این دوربین ها در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفت. امروزه، این کالا به بخش جدایی ناپذیر محیط هایی تبدیل شده است که می خواهند امنیت را به طور کامل برقرار کنند.

 

اولین دوربین مدار بسته

 

دوربین مداربسته چیست؟

سیستم دوربین مداربسته که به اختصار به آن CCTV (Closed-circuit television) می گویند، در دسته سیستم های حفاظتی و نظارتی تصویری قرار دارد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا به این دوربین نام مداربسته داده می شود! در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به این موضوع که تصاویر بدست آمده از این دوربین ها در فضاهای مشخص و حفاظت شده ای ذخیره می شود و در دسترس عموم ندارد، به آن مداربسته می گویند. در واقع، ویژگی مداربسته تداعی کننده برقراری امنیت کامل در محیط است و این موضوع می تواند از لحاظ روانی اهمیت داشته باشد.

دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

بهتر است بدانید که مکانیسم عمل این دوربین بدین صورت است که نور (واحد آنالوگ) را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند، سپس این سیگنال را مورد پردازش قرار می دهد و در پایان به ویدئو تبدیل می کند. این سیگنال می تواند به صورت آنالوگ (مثل نوار های ذخیره سازی همانند VHS) و یا دیجیتال در حافظه دستگاه ذخیره شود. در گذشته بیشتر دوبین ها بر پایه آنالوگ کار می کردند، اما امروزه تقریبا تمامی دوربین ها به صورت دیجیتال کار می کنند.

ساختار دوربین مداربسته

می توان ساختار اصلی این دوربین به صورت زیر شرح داد:

  • بدنه دوربین
  • بخش های الکترونیکی دوربین که شامل سنسور، برد اصلی، کانکتور و برد تغییر
  • لنز دوربین

هر یک از این بخش ها سبب می شوند تا دوربین توانایی ثبت تصویر را به دست آورد. بنابراین، در زمان خرید این محصول باید تمامی قسمت های آن را بررسی کنید تا کیفیت مناسبی داشته باشد. زیرا اگر هر یک از این بخش ها به خوبی کار نکنند، عملکرد کل دستگاه تحت تاثیر قرار می گیرد و این موضوع می تواند خسارات زیادی را به بار بیاورد. توصیه می شود در زمان خرید به ویژگی های لنز دوربین توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا لنز دوربین یکی از بخش های اصلی برای ضبط تصاویر است.

 

اجزای دوربین مدار بسته

 

دوربین مداربسته ثابت و متحرک

این دوربین بر اساس ظاهر به دو دسته دوربین ثابت و متحرک تقسیم می شود که ویژگی های آنها به شرح زیرند:

  • دوربین ثابت: 

همانطور که از نام این دوربین مشخص است، این دستگاه در نقطه ای ثابت نصب می شود و تنها می تواند تصاویر محیط را در زاویه ای که تحت پوشش قرار دارد ضبط نماید. این دستگاه را نمی توان در محیط چرخاند و زوایای دیگر را نیز ضبط کرد. در نتیجه، این دوربین ها نقاط کوری را در محیط ایجاد می کنند که قابل ضبط نیستند و از این نظر ممکن است امنیت محیط تحت تاثیر قرار گیرد. امروزه اکثرا زاویه ثبت دوربین های ثابت بین 60 تا 180 درجه است.

 

دوربین مدار بسته ثابت

 

  • دوربین متحرک:

این دوربین می تواند در محیط بچرخد و تمامی قسمت های محیط را پوشش دهد. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و دیگر هیچ نقطه کوری در محیط باقی نمی ماند. در نتیجه، کسانی که می خواهند امنیت به طور کامل در محیط برقرار شود، باید از این دوربین استفاده کنند. این دوربین را می توان در محور عمودی و افقی به صورت اتوماتیک تکان داد و از ویژگی های خاص آن در محیط بهره مند شد این دوربین ها قابلیت ضبط اسمی 360 درجه را دارند، ولی زاویه ثابت آن ها بین 90 تا 180 درجه است و برای پوشش سایر نقاط نیاز به گردش دوربین است. توصیه طراحان سیستم ها مدار بسته استفاده توامان از دوربین ثابت و دوربین متحرک است، مخصوصا برای مکان هایی که اپراتور انسانی برای کنترل و مانیتورینگ محیط در دسترس نیست.

 

دوربین متحرک

 

  • دوربین مداربسته سیمی و وایرلس

این دوربین ها به صورت سیمی و وایرلس در بازار موجود هستند. دوربین های بی سیم و یا وایرلس برای نصب به سیم و کابل نیاز ندارند. دوربین وایرلس بیشتر از دوربین های سیمی مورد توجه قرار دارند. زیرا می توان آنها را در محیط حرکت داد و دیگر محدودیتی از نظر سیم و کابل وجود ندارد اما به طور قابل توجهی هزینه بیشتری نسبت به مدل های سیمی دارند.

 

دوربین مدار بسته وایرلس

 

دوربین مداربسته دید در شب و دید در روز

یکی از قابلیت های ویژه ای که در دوربین های مدرن تعریف شده است قابلیت دید در شب است. این دوربین ها در طول شب نیز قادر هستند که تصاویر را با وضوح بالایی ضبط کنند و این موضوع در محیط های امنیتی اهمیت بسیار بالایی دارد. در اطراف لنز این دوربین دیود هایی با قابلیت تولید موج اینفرارد (Infrared) یا فروسرخ قرار داده شده که در مواقع تاریکی با تولید این موج ها و ثبت آن ها توسط دوربین، توانایی دید در شب قابل ملاحظه ای را ایجاد می کنند. اما دوربین های دید در روز دیگر در طول شب نمی توانند تصاویر بدست آمده از محیط را ضبط کنند. امروزه، تقریبا بیشتر دوربین ها دارای قابلیت دید در شب هستند. اگر می خواهید پکیج کاملی را خریداری کنید، بهتر است در زمان خرید این قابلیت دوربین را چک کنید.

 

دوربین مدار بسته دید در شب

 

انواع دوربین مداربسته از لحاظ شکل ظاهری

امروزه، این محصولات در انواع مختلفی در دسترس هستند و افرادی که می خواهند امنیت را در محیط اطراف خود برقرار کنند، با توجه به ویژگی های محیط، بهترین محصول را سفارش می دهند. این دوربین ها به شرح زیر هستند:

  • دوربین مداربسته دام Dome
  • دوربین مداربسته اسپید دام Speed Dome
  • دوربین مداربسته جعبه ای Boxed
  • دوربین مداربسته بولت Bullet

دوربین مداربسته دام

یکی از محصولاتی که امروزه در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و از محصولات پرطرفدار بازار به شمار می رود دوربین دام است. این دوربین ظاهر گنبدی شکل دارد و معمولا در گوشه محیط نصب می شود. به همین دلیل استفاده از این دوربین در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ویژگی های متفاوتی دارد که از مهمترین آنها می توان به ضد آب بودن و ضد ضربه بودن اشاره کرد. استفاده از این دوربین در محیط های مختلفی از جمله اماکن تجاری، مسکونی و آموزشی پیشنهاد می شود.

 

دوربین مدار بسته دام Dome CCTV

 

دوربین مداربسته اسپید دام

این دوربین نمونه پیشرفته دوربین دام است که قابلیت تحرک دارد و می تواند در محیط به چرخش در بیاید. همچنین، دوربین های جدید دارای قابلیت های پیشرفته ای از جمله قابلیت زوم بالا هستند.

 

دوربین مدار بسته اسپید دام Speed Dome

 

دوربین مداربسته جعبه ای

این دوربین در بازار به عنوان دوربین صنعتی نیز شناخته می شود. این دوربین دارای بدنه مکعب مستطیل است که لنزهای مختلفی را می توان بر روی آن نصب کرد. این دوربین ها به صورت دستی و اتوماتیک قابل تنظیم هستند و محصولات جدید این دوربین دارای وضوح تصویر و شفافیت بالایی هستند.

 

دوربین مدار بسته جعبه ای (صنعتی) Boxed CCTV

 

دوربین مداربسته بولت

این دوربین ها از جمله دوربین های مقاومی هستند که آنها را می توان در محیط های غیر مسقف نصب کرد. این دوربین ها در شرایط جوی نامساعد قابل استفاده هستند. نصب این دوربین ها در مقایسه با دوربین های دیگر بسیار ساده است و نیاز به پیچیدگی ندارد.

دوربین مدار بسته بولت

 

وضوح تصویر در دروبین های مدار بسته

یکی از مواردی که در زمان خرید این محصولات باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید وضوح تصویر است. اگر کیفیت دوربین پایین باشد و نتواند تصاویر محیط را به خوبی ضبط کند، بی شک کارآیی آن دوربین در محیط پایین می آید. امروزه، تمامی دوربین ها دارای قابلیت های بالایی برای تولید تصاویر با کیفیتی هستند که از آن میان می توان به وضوح تصویر 4K، HD و Full HD اشاره کرد. هر چقدر که قابلیت وضوح تصویر دوربین بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می کند.

تصاویر بدست آمده از این دوربین در کجا ذخیره می شود؟

تا اینجا در مورد ویژگی های مکانیکی این دوربین ها صحبت کردیم، اما اکنون سوال این است تصاویر در کجا ضبط می شوند و از چه طریقی می توان این دوربین ها را کنترل کرد. کارکرد این دوربین ها به دستگاه DVR بستگی دارد. تمامی دوربین های به دستگاه DVR متصل شده و این دستگاه به ضبط و کنترل آن ها می پردازد. همچنین، با استفاده از این دستگاه می توان قابلیت های متفاوت ضبط تصویر را بر روی این دوربین ها اعمال کرد. برخی از این قابلیت ها که با استفاده از این دستگاه می توان در دوربین ها تنظیم کرد به شرح زیرند:

  • نحوه عملکرد تشخیص عبور از خط
  • تشخیص ورود غیر مجاز
  • فعال شدن در صورت ورود یا خروج سوژه از منطقه
  • قابلیت تشخیص اشیا
  • کاهش استفاده از پهنای باند
  • حذف شدن اشیا از تصویر
  • نگهداری و قفل کردن قسمتی از رکورد
  • و …

 

دستگاه DVR

 

برای اطلاعات کامل و تکمیلی در مورد دستگاه های DVR به این مقاله مراجعه نمایید.

جمع بندی

همانطور که متوجه شده اید این دوربین ها به صورت سیمی و وایرلس، ثابت و متحرک در بازار وجود دارند. همچنین، این دوربین ها بر اساس قابلیت هایی که دارند به دوربین های دام، اسپید دام، باکس و بولت تقسیم بندی می شوند. این محصولات برای ضبط تصاویر به دستگاه DVR نیاز دارند و از طریق این دستگاه می توان قابلیت های متفاوت ضبط تصویر را بر روی این دوربین ها تعریف کرد. بهترین و به روزترین دوربین های مدار بسته توصیه شده توسط تیم الکتروتک، برند معتبر برایتون می باشد و تمامی سری دوربین های برایتون با مناسب ترین قیمت در این صفحه قابل مشاهده و خریداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *