دستگاه های حفاظتی و نظارتی

سیستم های حفاظتی و نظارتی؛ بخش اول: دستگاه های DVR

سیستم های حفاظتی و نظارتی؛ بخش اول: دستگاه های DVR

یک از مفید ترین اختراعات قرن اخیر دوربین های مدار بسته است. دوربین های مداربسته ضریب امنیت محیط را بالا می برند و این موضوع به افراد اطمینان خاطر می دهد حتی زمانی که در مکان مورد نظرشان حضور ندارند توانایی کنترل محیط را دارند. دوربین های مدار بسته به وسیله دستگاهی به نام DVR کنترل می گردند که مخفف Digital Video Recorder است، این عبارت به معنای ضبط ویدیویی دیجتال است که می تواند تصاویر را با کیفیت بالا ذخیره کند. این دستگاه ها قابلیت های ویژه ای دارند که در ادامه به آن می پردازیم.


انواع دستگاه DVR

  • PC Based DVR
  • Standalone DVR

دستگاه PC Based DVR:

این نوع از DRV ها اکثرا به صورت یک کارت در داخل کیس کامپیوتر تعبیه می شوند و به تنهایی قابلیت استفاده ندارند، تمامی پروسه های ضبط تصاویر و دیگر قابلیت ها به وسیله نرم افزاری که در کنار کارت DVR ارائه می شود انجام داده شده و فایل ویدیو های گرفته شده درون هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می گردند و با این نرم افزار واسط، از طریق کامپیوتر به کنترل دوربین های محیط می پردازند.

 

دستگاه PC Based DVR

 

دستگاه Standalone:

دستگاه های Standalone بدون نیاز به هیچ وسیله یا کامپیوتری دیگری تمامی پروسه های ضبط و ذخیره فایل ها در خود دستگاه انجام می دهند. این DVR ها توانایی اتصال وسایل ذخیره سازی جانبی از قبیل هارد دیسک جانبی و فلش را به خود دارند و تنها کافیست که آن ها را به یک مانیتور وصل کرده و با استفاده از یک موس که مستقیما به خود DVR متصل می گردد محیط را کنترل کرد.

 

دستگاه Standalone

 

اتصالات دستگاه DVR

در پشت هر دستگاه تعدادی پورت تعبیه شده است که هر یک برای اتصالات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. پورت های این دستگاه به شرح زیرند:

  • فیش BNC
  • پورت RGB
  • پورت HDMI
  • پورت USB
  • پورت Alarm
  • پورت AV
  • پورت Lan

فیش BNC

مهمترین پورتی که در دستگاه DVR وجود دارد فیش BNC است. در واقع، باید بدانید که اگر این فیش بر روی دستگاه وجود نداشته باشد و یا دچار مشکل شود عملا نمی توان از دوربین مدار بسته استفاده کرد. فیش BNC نوعی رابط برای کابل کواکسیال است که از طریق آن دستگاه به دوربین مداربسته متصل می شود که وظیفه انتقال تصاویر را دارد. فیش BNC دارای انواع مختلفی است که به شرح زیر هستند:

  • فیش لحیمی
  • فیش پرسی
  • فیش پیچی

فیش BNC

پورت RGB

پورت RGB یکی از دیگر از پورت های پشت دستگاه است که معمولا با سه رنگ آبی، قرمز و سبز نشان داده می شود و از آن برای انتقال تصاویر ویدیویی به مانیتور استفاده می کنند.

 

پورت RGB

پورت AV

پورت AV همانند پورت RGB است با ای تفاوت که به سه رنگ سفید، زرد و قرمز است که از یکی از این پورت ها برای انتقال تصویر و از دو تای آنها برای انتقال صوت استفاده می شود. وجود این پورت کارآیی این دستگاه را به میزان چشم گیری افزایش داده است.

 

پورت AV

پورت HDMI

وظیفه این پورت انتقال با کیفیت همزمان صدا و تصویر است که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به RGB و AV داشته و اکثر مانیتور های جدید فقط پورت HDMI را ساپورت می کنند.

 

پورت HDMI

 

پورت USB

یکی دیگر از پورت هایی که در دستگاه DVR قرار دارد، پورت USB است. همانطور که می دانید USB مخفف واژه Universal Serial Bus است و این عبارت به معنای گذرگاه همگانی و سری برای انتقال اطلاعات است. به صورت ساده باید گفت از این پورت برای انتقال داده از/به دستگاه و یا انتقال انرژی استفاده کرد. وجود این پورت در دستگاه مخصوصا در نوع Standalone اهمیت بسیار زیادی دارد که قابلیت اتصال هارد دییسک خارجی (External)، موس، فلش و دیگر وسایل را فراهم می کند؛ به همین دلیل سازندگان این دستگاه تلاش کرده اند تا با تعبیه پورت های مناسب قابلیت های دستگاه DVR را افزایش دهند.

 

پورت USB

 

پورت LAN

این پورت مخفف Local Area Network است که از آن برای اتصال دستگاه به اینترنت استفاده می شود. در نتیجه، شما به راحتی می توانید این دستگاه را به اینترنت متصل کنید و همین امر قابلیت کنترل از راه دور محیط را به شما داده است.

 

پورت LAN

 

سیستم عامل دستگاه DVR

این گزینه فقط برای دستگاه های Standalone است، از آنجایی که این دستگاه ها بدون نیاز به یک کامپیوتر وظایف خود را انجام می دهند، نیازمند یک سیستم عامل درونی و بومی مخصوص به خود می باشند. سیستم عامل این دستگاه ها لینوکس می باشد که در چیپ اصلی دستگاه قرار گرفته و از ویژگی های مهم آن می توان به سرعت بالای بارگذاری و اجرا به دلیل سبک بودن و بهینه بودن اشاره کرد.

 

سیستم عامل دستگاه DVR

 

عواملی که بر فضای ذخیره سازی دستگاه DVR تاثیر می گذارند

هدف از نصب دوربین مداربسته در محیط ضبط ویدیو از محیط است، در نتیجه ذخیره سازی این تصاویر اهمیت بسیار زیادی دارد. اما باید بدانید که ذخیره سازی دستگاه DVR به عوامل متعددی بستگی دارد که این موارد به شرح زیر هستند:

  • تعداد دوربین هایی که در محل وجود دارد.
  • کیفیت دوربین ها و تصاویری که می خواهید ذخیره کنید.
  • حالت ضبطی که برای دوربین های مداربسته تعریف می کنید.
  • تعداد فریم تصاویری که توسط دوربین ها ضبط می شود.

تعداد دوربین ها

آیا شما مغازه ای کوچک دارید که می خواهید از دوربین مداربسته استفاده کنید و یا صاحب یک فروشگاه بزرگ هستید و می خواهید بر قسمت های مختلف آن نظارت داشته باشید؟! هر چقدر که تعداد دوربین هایی که در محیط وجود دارند بیشتر باشد، شما به حافظه ذخیره سازی قدرتمندتری در دستگاه DVR نیاز دارید. در نتیجه؛ وقتی می خواهید حافظه دستگاه را مشخص کنید باید این موضوع را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین حافظه را برای دستگاه مورد استفاده قرار دهید.

کیفیت دوربین ها

همانطور که می دانید امروزه دوربین های مداربسته می توانند تصاویر را با کیفیت های متفاوتی از جمله 4K، Full HD و HD ضبط کنند. هر چقدر که کیفیت تصاویر به دست آمده از دوربین های مداربسته بیشتر باشد شما به حافظه قدرتمند تری در دستگاه DVR نیاز دارید. اگر محیط کار شما به گونه ای است که امنیت آن باید به طور کامل برقرار گردد و امکان دزدی و یا سرقت زیاد است، باید از تصاویر با کیفیت استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به سرعت برای شناسایی و حل مشکل اقدام نمایید.

حالت ضبط دوربین مداربسته

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین موارد در تعیین حافظه دستگاه DVR، حالت دوربین مداربسته است. شما می توانید حالت های مختلفی را بر روی دوربین مداربسته تعریف کنید. به طور مثال یکی از حالت های دوربین مداربسته برای ضبط تصاویر حالت مستمر یا continuous  است. در این حالت تصاویر به صورت مستمر ضبط می شوند و در نتیجه شما به فضای بسیار زیادی برای ذخیره این اطلاعات نیاز دارید.

یکی دیگر از حالت های دوربین مداربسته حساس به حرکت یا Motion detection است. در این صورت دوربین تنها در صورتی اقدام به ضبط تصاویر می کند که حرکتی را در محیط تشخیص دهد. جای تعجب نیست اگر شما دوربین مداربسته را بر روی حرکت اول ذخیره کنید، بی شک به حافظه بیشتری برای ذخیره اطلاعات نیاز دارید.

تعداد فریم در ضبط تصاویر

این موضوع نیز یکی از موضوعات مهمی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در تعیین حافظه دستگاه DVR

داشته باشد. هر چقدر که فریم های ضبط شده در تصاویر بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بدست آمده بالاتر است. به همان نسبت شما به حافظ بیشتری بر روی دستگاه نیاز دارید. در نتیجه، همانطور که می بینید، هر چقدر بخواهید کیفیت تصاویر بدست آمده بهتر باشد، به حافظه بیشتری نیاز دارید.

ویژگی های نرم افزاری دستگاه DVR

هر دستگاه از هر برندی، دارای قابلیت های مشترک و گاها ویژه و منحصر به فردی هستند، ما در این مقاله به برند برایتون یکی از معتبر ترین برند های موجود در بازار می پردازیم، این ویژگی ها به شرح زیر هستند:

  • نحوه عملکرد تشخیص عبور از خط
  • تشخیص ورود غیر مجاز
  • فعال شدن در صورت ورود یا خروج سوژه از منطقه
  • قابلیت تشخیص اشیا
  • کاهش استفاده از پهنای باند
  • حذف شدن اشیا از تصویر
  • نگهداری و قفل کردن قسمتی از رکورد
  • و …

نحوه عملکرد تشخیص عبور از خط یا Line Crossing

یکی از ویژگی های بسیار مهم دستگاه DVR ترسیم خطوط فرضی در یک نقطه یا یک محوطه بزرگ و یا کوچک است. در نتیجه، وقتی سوژه مورد نظر از این خطوط فرضی رد شود این دستگاه می تواند عملیات ضبط کردن و یا به صدا در آوردن آلارم ها را انجام دهد. بهترین محدوده برای این دوربین ها محدوده 60 تا 80 متر است. با این حال شما می توانید با توجه به ویژگی های محیط محدوده های دیگری را نیز در این دستگاه تعریف کنید.

تشخیص ورود غیر مجاز یا Area Intrusion

این قابلیت سبب شده است دستگاه DVR بتواند امنیت را به طور کامل در محیط های مختلف تجاری، صنعتی و نظامی برقرار کند و میزان وقوع حوادثی مانند سرقت، خرابکاری و یا حتی ورود غیر مجاز افراد را به صفر برساند. این ویژگی به محض ورود افراد غیر مجاز مدیران و یا افراد مربوطه را مطلع می سازد و آنها می توانند استراتژی های امنیتی خود را به سرعت پیاده سازی کنند. از قابلیت «تشخیص ورود غیر مجاز» می توان برای جلوگیری از تهدید و یا نقض قوانین امنیتی استفاده کرد.

فعال شدن در صورت ورود یا خروج سوژه از منطقه یا Region Entrance

گاهی وضعیت محیط به گونه ای است که تصمیم گرفته می شود به جای ترسیم خطوط فرضی برای تشخیص ورود افراد غیر مجاز یک ناحیه مجازی استفاده شود. در نتیجه، به محض آنکه فردی وارد این ناحیه شود دوربین رد یابی را شروع می کند و این موضوع نقش چشمگیری در افزایش امنیت محیط دارد.

قابلیت تشخیص اشیا یا Unattended Object

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه DVR که آن را به دستگاهی ویژه برای برقراری امنیت و آرامش در محیط تبدیل کرده است، قابلیت تشخیص اشیا است. با استفاده از این الگوریتم می توان اشیا گمشده یا رها شده ای را که در میدان دید دوربین های مداربسته قرار دارند، شناسایی کرد.

کاهش استفاده از پهنای باند

انواع دستگاه DVR که در این صفحه مشاهده می کنید دارای قابلیت ویژه ای هستند که از پهنای باند کمتری استفاده می کنند. همین امر بر ویژگی های دستگاه اثر گذاشته است و آنها را به محصولات پرطرفداری تبدیل کرده است.

حذف شدن اشیا از تصویر

شما می توانید برای شناسایی بهتر اشخاص یا مواردی که در دستگاه DVR ضبط شده اند اشیای موجود در تصاویر را حذف کنید. این قابلیت نقش ویژه ای در کاهش استرس و شناسایی هر چه بهتر چیزی است که انتظار دارید.

نگهداری و قفل کردن قسمتی از رکورد

اگر قسمتی از تصاویر و رکوردهایی که در دستگاه DVR وجود دارند برای شما ارزشمند هستند می توانید قفلی را بر روی آنها تعریف کنید. در نتیجه، این موارد تا هر وقت که شما بخواهید حفظ می شوند و هیچ کس نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

قابلیت DNR

یکی از مهمترین قابلیت های دستگاه DVR که در این صفحه مشاهده می کنید قابلیت DNR است. این قابلیت ویژگی های خاصی را به این دستگاه بخشیده است. این ویژگی ها به شرح زیر هستند:

  • کاهش نویز
  • تقویت تصاویر در زمانی که نور محیط کاهش یافته است
  • پردازش زنده تصویر

خرید دستگاه DVR

همانطور که متوجه شده اید دستگاه های DVR ای که الکتروتک به مشتریانش عرضه می کند دارای قابلیت های بی شماری است و سبب می شود که امنیت به طور کامل در محیط برقرار شود. اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که به امنیت محیط اطراف خود اهمیت می دهید و می خواهید محصولات با کیفیتی را خریداری کنید، می توانید با تیم فروش الکتروتک در ارتباط باشید. متخصصان الکتروتک اطلاعات تکمیلی را در مورد انواع دستگاه DVR در اختیار شما قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *